Mad, søvn og kontakt

25. maj 2009

Alder:
6 mdr.

Mad, søvn og kontakt

Hej Helen

Jeg har en dreng, som er godt seks måneder gammel. Han er glad og tilfreds. Vejer 7,5 kg og er 70 cm. Han har aldrig haft en fast rytme i længere tid, hverken med spisning eller søvn.
Jeg har ammet ham. Han har ikke villet bruge sut, og de sidste par måneder har han også nægtet at spise fra en sutteflaske (selvom min mælk har været deri).

Jeg har spørgsmål til dig vedr. mad, søvn og kontakt med andre mennesker.
De er alle i dette brev. Jeg håber, at det er overskueligt.

Han har været interesseret i vores mad i noget tid, så for fem dage siden prøvede vi at give ham grød. Vi har brugt færdigkøbt hirsegrød (de første fire dage) og risgrød (i dag) efter anbefaling fra andre.
Udover de to slags grød har vi prøvet med bananmos, ellers får han min mælk og sidder og gnaver i en tvebakke, en gulerod eller et stykke agurk, når vi spiser.

Til at starte med ville han ikke rigtig tage noget. Det blev bedre efterhånden, men de sidste to dage har han slet ikke spist hverken grød eller mos. Han har derimod gerne villet have min mælk.

En bekendt fik sin datter til at spise et helt måltid grød på bare fem dage, og pigen var glad og tilfreds. Hvad er almindeligt? Hvor hurtigt skal vi forvente, at han begynder at spise andet end min mælk?

Han har kastet op hver gang, at han har spist en anelse grød (det er ikke bare gylp). Er det fordi, at hans mave skal vænne sig til noget andet end mælk?

Sundhedsplejersken sagde til os, at det er vigtigt, at han kommer i gang med at spise kort tid efter, at han er seks måneder. Ellers vil han kun have mælk fremover. Hvor hurtigt skal det fungere?

Han sover ikke særlig meget. Og der er ingen rytme i det. Om aftenen sover han ofte først kl. 22 eller 22.30. Vi lægger ham i seng, når han er træt ...

Annonce

... (allersenest omkring kl. 21), og derefter ligger han og snakker, leger og nogle gange klager lidt i sin seng. Vi er derinde noget af tiden, men underholder ham ikke. Det ender meget ofte med, at han falder i søvn ved mit bryst.

Han spiser to-tre gange i løbet af natten, men sover hurtigt igen. Han sover 9-11 timer om natten.
Derefter sover han nogle gange igen kl. 9, nogle gange først kl. 13. Nogle gange ½ time, men nogle gange et par timer. Derefter prøver jeg at få ham til at sove om eftermiddagen. Nogle gange lykkes det, men ikke altid.

Han elsker at ligge i barnevognen, og at jeg går en tur med ham. Jeg forsøger at forudse hans træthed, men nogle gange kan jeg gå rundt med ham 1½ time uden, at han sover. Til sidst giver jeg op. Hvis han er overtræt, kan jeg næsten altid få ham til at sove ved at lægge mig i sengen med ham, så han kan spise. Så sover han hurtigt, men vågner ofte, når jeg står op.
Hvor meget har han brug for at sove? Og hvad kan vi gøre, for at gøre hans søvnrytme mere jævn?

Til sidst vil jeg spørge om hans aktivitet. Han er en glad og nysgerrig dreng, som alle kan sidde/lege med, uden at han protesterer. Nogle gange, går det lidt over gevind efter min mening, når vi er sammen med mange mennesker. For nylig var vi af sted, hvor han simpelthen blev ”sendt rundt” i huset. Jeg vil ikke virke hysterisk, men jeg kan mærke, at det går mig på, når f.eks. en vil gå en tur med ham ud i haven, og hun så kommer tilbage og fortæller, at hun har afleveret ham ved en anden, som gerne ville sidde med ham. Hvor skal vi sætte grænsen?
Har han godt af at sidde ved mange mennesker, som han nok aldrig vil se igen? Eller er det bedre at lade ham være ved familie, som han skal kende godt?

På forhånd tak for hjælpen.
Mange hilsener

En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet